به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، حجتالاسلام محمدرضا قدیری مدیر موسسه فرهنگی اقتصادی پولطلا و مجتبی آقایی پژوهشگر گروه معیشت و اقتصاد موسسه متا، در نشست «تبیین چگونگی تبدیل پایه پولی ریال به پولطلا» از سلسله نشستهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در صفحه اینستاگرام حجت الاسلام حسین میرزایی (نماینده مجلس شورای اسلامی) برگزار شد به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
حجت الاسلام قدیری اظهار کرد: در گام نخست همه اقتصاددانان کشور و مردم را مخاطب این سئوال قرار میدهم که الگوی پولی جمهوری اسلامی چیست؟ ما به پولی نیاز داریم که در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی اهداف اقتصادی اسلام را در جمهوری اسلامی محقق کند.
وی افزود: ما الگوی پول اعتباری را مطلوب نمیدانیم، زیرا پول اعتباری که پول بدون پشتوانه است، براساس یک خیانت و نقض قانون آشکار در سطح بین المللی توسط آمریکا اعتبار گرفته است. پس اگر بگوییم پول اعتباری براساس یک فرآیند علمی شکل گرفته صحیح نیست و صرفا سلطهای است که دولت آمریکا بر جهان ایجاد کرده است.
مدیر موسسه فرهنگی اقتصادی پولطلا با بیان اینکه علت اصلی شکل گیری پول اعتباری یک نظام سلطه بوده که میخواسته بیشتر از مقدار طلایش اعتبار کسب کند، گفت: لازمه این پول اعتباری خلق پول است، یعنی امکانی در اختیار بانکها قرار گرفت که بیش از میزان طلا، اعتبار کسب کنند، آیا چنین اتفاقی از نظر علمای اسلام جایز است؟ حکم فقهی خیلی از علمای موجود این است که خلق پول اکل مال به باطل است.
وی با تاکید بر اینکه اسلام با اعتبار مخالف نیست، تصریح کرد: مشکلی که پول اعتباری ایجاد کرده این است که به محض ایجاد اعتبار پولی، این اعتبار خلق شده چون از جنس پول موجود است به حجم پول موجود اضافه میکند و این سبب کاهش ارزش پول میشود، در حالی که اعتبارات روی پولهای گذشته به حجم پول اضافه نمیکرده است.
قدیری ادامه داد: امروز دو جریان کلان در کشور وجود دارد که یکی معتقد به اقتصاد اسلامی و دیگری معتقد به اقتصاد غرب هستند. اقتصاد غرب بر اصل بهره بنا شده است و با هدف کسب سود اتفاقات نظام اقتصادی را شکل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: این گروه براین اساس، بهره پول اعتباری را ایجاد کردند تا اخذ سود کنند. این جریان، پول اعتباری را بهترین مصداق برای پول تلقی میکنند. در کشور ما جریانی دانشگاهی به همین نظام اقتصادی غرب معتقد هستند و در این سالها در دستگاههای حکومتی به عنوان مشاور حضور داشتند و دیدگاههای آنها پذیرفته شده است.
مدیر موسسه فرهنگی اقتصادی پولطلا بیان کرد: در مقابل جریان اقتصاد اسلامی شامل دو بخش اصلی است یک جریان معتقد به اصلاح وضع موجود است و جریان دیگر معتقد است که اسلام اقتصادی خارج از بستر اقتصادی غرب مفاهیمی مختص به خود دارد. این جریان معتقد به نظام بانکی جایگزین است.
وی در خصوص فعالیتهای پیرامون تبیین جایگاه پولطلا در اقتصاد کشور، گفت: با تلاشهای علمی صورت گرفته در انجمن پولطلا، جمعی را در کشور با این موضوع آشنا کردیم. این انجمن به دنبال ایجاد هم افزایی بین اعضا برای جلو بردن اهداف پولطلا است. فعالیتهای این انجمن در کشور در حال گسترش است و هم اکنون در ۱۷ استان فعالیت میکند.
نتیجه ذاتی خلق پول، تبعیض و اختلاف طبقاتی است
مجتبی آقایی پژوهشگر گروه معیشت و اقتصاد موسسه متا و عضو فعال انجمن پولطلا در ادامه این نشست اظهار کرد: عدهای معتقد هستند که ذات بانک خلق پول است و به نوعی تعریف بانک در جایگاه اقتصاد لیبرال را ارائه میدهند. ما این تعریف را نمی پذیریم هرچند خلق پول در ذات بانک است. در واقع بانک بر بستر پول اعتباری مستقر است و بر این بستر درستترین رفتار را هم اگر انجام دهد منجر به خلق پول میشود که نتیجه ذاتی آن تبعیض و فساد و اختلاف طبقاتی است.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما اکثرا تصور میکنند خلق پول یعنی چاپ پول توسط دولت. برخلاف تصور رایج، چاپ پول، بخش کوچکی از خلق پول است و بخش بزرگی از آن توسط بانکها رقم میخورد. در واقع خلق پولِ دولتی انجام میشود و مصارف عمومی مانند پرداخت حقوق و مباحث ساخت و ساز و عمرانی و… دارد، اما نتیجه این خلق پول در بانک مرکزی چیست؟ این پول وارد سیستم شبکه بانکی میشود و اتفاقی عجیب برای آن میافتد.
آقایی بیان کرد: به عنوان مثال شما یک میلیون تومان پول در بانک قرار میدهید، بانک به پشتوانه این پول، درصدی یا همین مبلغ را به شکل تسهیلات به شخص دیگری وام پرداخت میکند. اگر به بهترین شکل ممکن و لایقترین افراد و بدون هیچ گونه رانت و تبعیض، این وام پرداخت شود، باز هم در این چرخه نامبارک خلق پول تبعیض آمیز رخ میدهد که نتیجه آن فاصله طبقاتی و مفاسد مالی است.
وی خاطرنشان کرد: به این صورت که بانک مقداری از یک میلیون تومان شما را وام میدهد. یعنی این پول را دوباره به حساب میریزد، این پول در واقع هنوز در بانک مانده است. این پول در واقع یک خلق اعتبار جدید است.
انتهای پیام/