جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
11:42 - 1402/01/29

پروردگاری که ناشایستگان را هم شایسته می‌کند؛

شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان/ به قلم حجت الاسلام حسین میرزایی

بنده از پروردگار متعال درخواست می‌کند تا توضیح او درباره علت کارش یا اقرار به خطا و تعهد به اینکه دیگر آن کار را انجام نمی‌دهد، بپذیرد و بار گناه و کاری را که عاقبت وخيم برایش داشته است، از دوش او بردارد. با این کار، ناشايستگی‌های عبد از بین می‌رود...

به گزارش ندای اصفهان، در ادامه شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، به قلم حجت الاسلام حسین میرزایی (استاد اخلاق و نماینده مجلس شورای اسلامی) به علاقه مندان و مخاطبین تقدیم می شود.

(برای دریافت شرح دعاهای قبلی اینجا را کلیک کنید)

***

دعای روز بیست و هفتم

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ صَیّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفًا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین

ترجمه: ای خدا در این روز فضیلت لیله القدر را نصیب من گردان و تمام امور و کارهای مشکل مرا آسان گردان و عذرهایم بپذیر و وزر و گناهم محو و نابود ساز، ای رئوف و مهربان در حق صالحان.

 

شرح فراز اول دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ»

ای خدا در این روز فضیلت لیله القدر را نصیب من گردان

شرح:

تذکر: در اینکه این دعا مخصوص روز بیست و هفتم باشد تردید وجود دارد.

«رزق» به معنای عطای جاری است حال چه دنیوی باشد چه اخروی و به «نصیب» هم رزق می گویند (مفردات / ص ٣۵١). «فضل» به معنای زیادتر از حد میانه است (مفردات / ص ۶٣٩).

«لیله القدر» شب نوزدهم یا بیستم و یکم یا بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. که به تعبیر قرآن کریم از هزار ماه بهتر است. و شاید همین فضل لیله القدر بر سایر شب ها باشد که در این فراز دعا نیز بنده از مولایش همین فضل را درخواست کرده که روزیش گرداند.

و اگر این دعا مستجاب به قبول شود برکاتی از جمله موارد زیر نصیب عبد خواهد شد: [برگرفته از روایات]

۱. اعمال صالحی انجام می دهد که از کار نیکی که در هزار ماه بدون شب قدر انجام دهد بهتر است.

۲. موفق به انجام غسل این شب می شود.

۳. موفق به خواندن دعاهای این شب می گردد.

۴. موفق به خواندن نماز این شب می گردد.

۵. این شب را احیا می دارد.

۶. موفق به تلاوت قرآن کریم در این شب می شود.

۷. به خواندن سوره مبارک دخان به ترتیب گفته شده در روایات موفق می شود.

۸. به خواندن سوره مبارک قدر به ترتیب گفته شده در روایات موفق می شود.

۹. در اندازه ظرفیت خود به مشاهده ملائک و روح نازل شده در این شب موفق می شود.

۱۰. در اندازه ظرفیت خود از آنچه در این شب نازل می شود باخبر می گردد.

 

شرح فراز دوم دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

«وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْر»

و تمام امور و کارهای مشکل مرا آسان گردان

شرح:

«امور» جمع امر است که لفظ عامی برای همه کارها و گفته ها است (مفردات، ص۸۸). «عُسر» نقیض «یُسر» است به معنای دشواری و صعوبت و سختی در مقابل آسانی (مفردات، ص۵۶۶).

بنابراین در این فراز عبد از مولایش درخواست دارد که در این روز همه کارها و گفته های او را از سختی به آسانی بگرداند.

با استجابت به قبول این فراز از دعای این روز فوایدی نصیب بنده می شود، که از جمله موارد ذیل است:

١. توفیق تقوا می یابد. (سوره طلاق، آیه ۴)

۲. دیندار می شود. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۴٧)

۳. به خاطر در شبهه قرار نگرفتن از آنچه جای پرهیز ندارد هم پرهیز می کند. (میزان الحکمه، ح٢٢۴۴٩)

۴. از راه حلال می خورد. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۵٠)

ه. از راه حلال می آشامد. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۵٠)

۶. از راه حلال می پوشد. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۵٠)

۷. از نفسش سخت تر از شریک حساب می کشد. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۵٠)

۸. دلی خداشناس پیدا می کند. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۵١)

۹. دل او شیفته دنیا نمی شود. (میزان الحکمه، ح ٢٢۴۵٣)

 

شرح فراز سوم دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

«وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنّیَ الذُّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفًا بِعِبَادِهِ الصَّالحین»

و عذرهایم بپذیر و وزر و گناهم محو و نابود ساز، ای رئوف و مهربان در حق صالحان.

شرح:

«عذر» بیان چیزی است یا شایستگی انسان است که بواسطه آن گناهان آدمی محو گردد و به سه گونه بیان می شود:

یا می گوید «انجام نداده ام» یا می گوید «انجام داده ام اما علت انجام این کار فلان چیز بوده است» که عملش را توجیه نماید، یا می گوید «انجام داده ام اما دیگر انجام نمی دهم» که همان توبه است.

«حُط» به معنای فرو فرستادن چیزی از بالا است. «وزر» به معنای نقل و سنگینی است و به گناه وزر گفته می شود.

بنابراین بنده در این دعا از پروردگار متعال درخواست نموده است که توضیح او درباره علت کارش یا اقرار به خطا و تعهد به اینکه دیگر آن کار را انجام نمی دهد را بپذیرد و بار گناه و کاری که عاقبت وخیم برای او داشته است را از دوش او بردارد و با این کار ناشایستگی های عبد از بین می رود و روشن است آن که مهربان به بندگان شایسته است ناشایستگان را هم شایسته می کند.

و با استجابت به قبول این دعا برکاتی نصیب بنده می شود از جمله موارد ذیل: [برگرفته از روایات]

۱. اشرار را تبرئه نمی کند.

۲. بدون علم و هدایت فتوا نمی دهد.

۳. رضای مخلوق را به سخط خالق طلب نمی کند.

۴. بر گناه اصرار نمی کند.

ه. ظلم و تعدی و طغیان و تجبر نمی کند.

۶. در صورت توانگری محتاج را رد نمی کند.

۷. گناهان او پاک می گردد.

۸. درهای بلا بر او بسته می شود.

۹. به بهترین عبادت دست یافته.

۱۰. از جهت روحی معطر می گردد.

۱۱. نامه اعمالش او را خوشحال می کند.

۱۲. از هر تنگنایی برون رفتی برای او قرار داده می شود.

۱۳. از هر غمی برای او گشایشی قرار می دهد.

١۴. روزی او فزونی می یابد.

انتهای پیام/ خبرگزاری ایکنا

برچسب‌ها: , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 

19 − 7 =



دیدشو| طراحی سایت در اصفهان
دیدشو| طراحی سایت در اصفهان
 توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
توانبخشی کوشا/ با مجهزترین امکانات 09134126065
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
آموزش سواد رسانه به کودکان- خرید کتاب قصه های کرمیلو
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715